¿QUÈ ÉS UNA
FAMILIA?
Comencem nou tema a les classes
d’educació emocional. Ara toca reflexionar al voltant del que considerem que és
una família.
Per a mi, una família és la
institució socialitzadora més important i està composta per un grup de persones
que comparteixen un espai, creen uns fort vincles i tenen sentiment de
pertinença. Cada persona que forma la família té un rol o unes funcions que
cobreixen les necessitats bàsiques (de recolzament, d’afecte, necessitats
fisiològiques, econòmiques etc.) i que ajuden a construir la pròpia identitat.
Tradicionalment s’entenia com
família al pare, la mare i els fills, però avui en dia sabem que no és així. En
la societat en la que vivim troben molts tipus de família, des de la
tradicional, a la adoptiva, la separada, la reconstruïda, famílies mono
parentals, homosexuals etc... tots aquests tipus de família han sorgit amb el
pas dels anys i l’acceptació per part de la societat de tots els canvis que
s’han anat produint, per exemple el matrimoni homosexual o el divorci (a espanya
a l’any 1932 ja existia el divorci, però
Franco va abolir aquesta llei i no va ser fins a 1981 quan es va a tornar a
legislar).
Personalment, he tingut tota la
vida una família nuclear, mare i pare i
els meus dos germans i jo que soc
la petita, fins fa quatre anys que els meus pares es varen separar i la meva
experiència amb aquesta separació va ser, i de vegades encara ho és molt dura.
Penso com a futura mestra pot ser en trobaré amb infants els quals els seus
pares s’estan separant i si per mi, amb 29 anys va ser dur, no puc imaginar com
serà per un infant, però se que he de estar preparada per poder ajudar-los a
superar aquest dur moment i en aquest punt crec que serà molt importar tot el
que estic aprenent sobre les emocions i tot el que hem queda per aprendre.
Tornant al tema de la família,
com hem a altres assignatures, sabem que la seva funció bàsica, és la
satisfacció de les necessitat fonamentals de l’infant, que és una font
d’informació i transmissora de valors, permeten interpretar la realitat física
i social i assimilar les creences bàsiques de la seva cultura.
Però, tots els estils o criteris
educatius són vàlids? És la autoritat per part dels pares una eina de control
sobre els fills? O, deixar fer els infants tot el que volen sense cap tipus de
límit? La gran dificultat de les pares a l’hora d’edu està al voltant
d’aquestes qüestions. Es a dir, com establir uns límits sense arribar a ser
autoritari. Per tant el estil democràtic penso que és el més adequat ja que fa
servir la disciplina inductiva, que és la disciplina que és basa en l’afecte i
les exigències necessàries segons l’edat, i tenint actuacions com mostres
afectives, evitar el càstig, dirigir i controlar al nen sent conscient dels
sentiments i les capacitats, raonament de les mesures disciplinaries,
consensuació de les normes, escoltar la
postura dels nens etc. I les conseqüències en els fills de pares democràtics,
són alt control i autoestima, confiança i iniciativa, nens interactius i hàbils
en relacions etc.
Aquesta setmana a classe ens han
facilitat un document d’en Félix López Sánchez” Desarrollo personal-social en el ámbito familiar
que m’ha paregut molt interesant i que parla des de els drets i les necessitats
dels infants, de com han de ser les figures d’afecció, tan importants per als
petits. Pel que fa a l’afecció, l’autor ens diu que el fet de tenir varies figures d’afecció es
bo per moltes raons, entre elles el fet de poder dedicar-se a un fill entre dos
persones és millor per a salut física i mental tant dels pares com dels fills,
per a l’autonomia dels nens en relació a la família i per al bo curs de la vida
laboral i social dels pares o figures d’afecció.
També parla de la funció dels
pares com a incondicionals dels seus fills i fonamentals en el desenvolupament
de la seva autoestima. Els pares, segons en Fèlix López, han d’aprendre a mirar
i escoltar els seus fills com una forma de percebre e interpretar les seves
demandes. Així mateix els pares han de ser accessibles als seus fills i
acceptar-los amb realisme, demostrar estima, reconèixer els esforços dels
petits etc..
En aquest vídeo podem veure els diferents
estils educatius i tipus de pares. Crec que és molt interesant ja que tots ens
hem preguntat si som o serem uns bons pares. En quant a la tasca docent penso que és important també ja que segons el
estil educatiu dels pares dels nostres alumnes, veurem uns comportaments o uns
altres a l’aula.
Amb la lectura de “Retrato de dos modelos de família” de
Giorjo Nardone i Mauro Bolmida que posen sobre paper dos dels models familiars
que més es donen en l’actualitat i les seves conseqüències. El model híper-protector
és aquell en el que els pares es posen en el lloc dels seus fills, per
compensar la seva fragilitat, i en conseqüència amb el temps creen persones que
no saben resoldre els problemes autònomament i que només saben rebre, per una altra banda
el democràtic-permisiu, on pares i fills són amics i en conseqüència desapareix
l’autoritat i per tant les normes i els límits donant lloc a infants que manen
a ca seva.
En definitiva penso que ser pare avui
en dia no és una tasca gens fàcil. Però ser docent tampoc ja que com hem pogut
llegir en la lectura anterior moltes vegades els pares culpen de l’educació o
fan responsables als mestres d’ella oblidant-se que són els seus fills i que
són ells els que els han d’educar, nosaltres com a futures mestres els
acompanyarem i compartirem aquesta tasca amb ells.
No hay comentarios:
Publicar un comentario